Over Breda’s Most Wanted

 

Breda’s Most Wanted: Versterking popmuziek uit Breda.

Vijf Bredaseorganisaties: Mezz, POB, Popcorner, Sound Dog en The Loads bundelen hun krachten ter ondersteuning van de Bredase popmuziek talenten.

De aanleiding is dat er nu te weinig samenhang is in de stad om de ontwikkeling van popmuziek te stimuleren. Daarnaast zien wij kansen ter verbetering van het popmuziek klimaat en versterking van de keten van beginners tot professionals. Daarvoor werken wij samen met Bredase horeca instellingen die een podium bieden voor de noodzakelijke performance-ervaringen.

Visie

Een gezamenlijke aanpak zorgt voor meer inhoudelijke en facilitaire ondersteuning die ten goede komt aan de muzikale, creatieve, zakelijke en commerciële ontwikkeling van jonge talenten uit de stad.

Door de samenwerking en het helder formuleren van de meerwaarde van de participerende organisaties willen we met dit initiatief, voor de meer dan gemiddelde gemotiveerde musici, in Breda een beter platform creëren om zich te profileren.

Breda’s Most Wanted is geen talentenjacht.

Missie

Met Breda’s Most Wanted als platform wordt het popmuziek talent uit de stad breed bekend en behoord het ‘(inter)nationaal doorbreken’  van een band/artiest tot de mogelijkheden!

Doelstelling

Breda’s Most Wanted streeft met de samenwerking tot een bundeling van tools en podia waarop deelnemende bands zich optimaal en goed voorbereid op een eigen wijze kunnen presenteren. Door de gezamenlijke inspanning worden doelstellingen haalbaar:

  • Het duurzaam organiseren van een platform voor popbands om zich te ontwikkelen tot een ‘Bekende Nederlands Band’.
  • Podia creëren waarop deelnemende bands kunnen optreden.
  • Het realiseren van optredens buiten Breda c/q groter circuit.
  • Het versterken van de Bredase popscene

Programma

Middelen die we inzetten om tot resultaat te komen zijn: coaching en begeleiding en het aanreiken van tools die nodig zijn voor meerdere aspecten van het musiceren: muzikaliteit, creativiteit, techniek, compositie, arrangeren, collectief denken, samenwerken, commercieel, zakelijk, imagebuilding, performance, stilistisch en andere verwante noodzakelijke skills. Het realiseren van optredens met als doel om via ‘kilometers maken’ live-ervaringen op te doen en de coaching-punten toe te passen.

Werkwijze

Uitgangspunten :

  • Wervings- en selectiecriteria bestaan uit muzikale/creatieve kwaliteiten en motivatie.
  • Het is een leerproject met als basis een ondernemingsplan/SWOT analyse.
  • Vraaggericht met als basis de output analyse per deelnemende band/artiest.
  • Twee hoofdcomponenten: bandcoaching business en bandcoaching artistiek.
  • Maximaal vier bands per ronde.
  • Tien coachings bijeenkomsten.
  • Minimaal 2 optredens per band/artiest.
  • Projectperiode 1 jaar.

Doelgroep

Bestaande bands en (muziek)solisten die als doel hebben om (meer) op te treden en om bekend te worden ofwel willen doorbreken en bands die zich speciaal voor dit project formeren.

Synergie

De losse bands/muzikanten krijgen veel input om hun individuele kansen te verbeteren. De kracht zit ook in de synergie van het project. Door dit programma op te richten kan er geclusterd worden, waardoor publiek nieuwsgierig is naar het programma en komt kijken. Er kan een gezamenlijk platform opgericht worden om marketing te bedrijven. Pers en boekers kunnen zich makkelijker oriënteren en een gezamenlijke geluidsdrager ter ondersteuning is zo gemaakt. Het aanbieden van een seminar over popmuziek –workshops, business-marketing- kan een samenballing worden van een Bredase Muzikantendag waar de hele muziekscène en het publiek elkaar kan ontmoeten.

Marketing

Mede door het project willen wij de Bredase popmuziek een grotere bekendheid geven, zowel in als buiten de stad. Daarnaast streven wij naar een levendig popklimaat in de stad waarbij ontmoeting en uitwisseling zorgt voor een productieve muziekscène.

Daarvoor ontwikkelt Breda’s Most Wanted een marketing- en communicatieplan. Uitgangspunt is dat het project voortdurend haar communicatiemomenten kent, zowel via het netwerk van de deelnemende instellingen als via media-partners en vanuit eigen middelen zoals social media en traditionele publiciteitsvormen.